powrót
Pogłębiona kooperacja
SCHLESWIG/BERLIN/MOSKWA (Relacja własna) - Niemiecka gospodarka zamierza
powiększyć swą ekspansję na Wschodzie i szykuje się do dalszego rozwijania
stosunków z Moskwą. Po etapie ,,strategicznych partnerstw" w sektorze
energetycznym niemieckie przedsiębiorstwa zwracają się ku rosyjskiej
infrastrukturze. Jednocześnie zwiększają swą obecność w Rosji wielkie
koncerny handlowe i finansowe, w czym wspiera je polityka zagraniczna
Berlina. W styczniu i lutym tego roku odbędą się niemiecko-rosyjskie
konferencje poświęcone ,,pogłębionej kooperacji" w sektorze rolnym i
budowlanym. Republika Federalna Niemiec stała się wiodącym partnerem
handlowym Rosji.
W nadchodzących tygodniach niemiecko-rosyjskie komisje rozszerzą obszar swej
ewaluacji na branżę logistyczną, by umożliwić berlińskim przedsiębiorcom
dojście do rosyjskich projektów. Podstawą jest ,,Wspólna Deklaracja o
Współpracy w Sprawach Transportu", oficjalny dokument rządowy podpisany
podczas spotkania niemieckiego kanclerza i rosyjskiej głowy państwa pod
koniec 2004 roku w Schleswigu. W jego efekcie na obszarze transportu pracę
podejmą ,,pełnomocnicy ds. wzajemnej współpracy".1)
Punkt węzłowy Berlin
Dzięki umowie z rosyjskimi kolejami niemiecki przemysł kolejowy zdołał
już sobie zapewnić dominującą pozycję przy modernizacji rosyjskiego ruchu
kolejowego. Podczas ostatnich konsultacji rządowych podano do wiadomości, że
udział niemieckich firm obejmuje także współpracę w obszarze technologii:
koncern Siemens będzie zabiegał wraz z rosyjskimi kolejami RZD o miliardowe
zlecenie dotyczące dostarczenia super-szybkich pociągów2);
Deutsche Bahn, powiększająca swe udziały w Europie Południowo-Wschodniej i
docierająca już do granic Iraku, chce zorganizować systemwydajniejszego
przeładunku towarów na niemiecko-rosyjskich odcinkach. Strategom Deutsche
Bahn marzy się uczynienie z Berlina punktu węzłowego, z którego zachodnie
towary wysyłane by były aż na Syberię.3) Rozszerzenie
europejskiej przestrzeni transportu, z Niemcami w centrum kontynentalnej
logistyki, finansowane jest setkami miliardów Euro przez Unię Europejską.
Fly and drive
Spółka lotnicza Fraport (Frankfurt nad Menem), będąca właścicielem i
zarządcą największego niemieckiego lotniska, zamierza przejąć również
zarządzanie największym rosyjskim portem lotniczym w Szeremtjewie pod
Moskwą.4) Lądujący tam pasażerowie oraz lepiej zarabiający Rosjanie powinni,
podróżując po krajach WNP, przesiadać się w miarę możliwości na niemieckie
pojazdy. Volkswagen planuje otwarcie w Rosji fabryki samochodów i sprawdza
obecnie możliwe lokalizacje.5) Koncern Daimler-Chrysler również
nosi się z zamiarem otwarcia w Rosji własnej produkcji i nabył już w tym
celu teren pod St Petersburgiem.6)
Główny ośrodek ekspansji
Dla niemieckich koncernów handlowych Rosja do dawna już stanowi główny
ośrodek ekspansji. Budowlany potentat Obi, sieć filii perfumeryjnych Douglas,
domy handlowe Marktkauf są już od dawna na miejscu, do wejścia szykuje się
sieć obuwnicza Deichmann. Największy niemiecki koncern handlowy Metro, który
w 2001 roku otworzył swój pierwszy sklep w Moskwie, zamierza podwoić liczbę
swych placówek.7) Koncern Rewe utworzył wraz z grupą Marta
Holding spółkę, która - pod marką austriackiej firmy-córki, Billa - zamierza
zainwestować 500 milionów euro w nowe sieci supermarketów.8) Sieć
sklepów odzieżowych C&A otwiera na początku tego roku swą pierwszą filię,
kolejne są w sferze planów, najpierw w pobliżu Rosji.9)
Zwerbowani
Także średniej wielkości niemieckie przedsiębiorstwa werbowane są do
udziału w inwestycjach w Rosji. We wrześniu i październiku odbyły się przy
udziale kanclerza Niemiec odpowiednie spotkania orientacyjne w Stuttgarcie i
Moskwie. Prawie 100 budowniczych maszyn, inżynierów budowlanych, kupców i
przedstawicieli stowarzyszeń przemysłowych wzięło udział w konferencji
gospodarczej w Soczi nad Morzem Czarnym. Jej rozmiar był raczej wyjątkowy
jak na segment średnich przedsiębiorstw.10) Na początku grudnia
Niemiecka Izba Handlowo-Przemysłowa zorganizowała wspólnie ze swym rosyjskim
odpowiednikiem kolejne spotkanie przemysłowców, skierowane również do
średnich firm niemieckich.11)
Perspektywy
Zgodnie z danymi Moskwy Niemcy są obecnie wiodącym partnerem Handlowym
Rosji. Na Niemcy przypada ok. 10 procent rosyjskiego handlu zagranicznego i
12,8 procent wszystkich obecnych w Rosji inwestycji zagranicznych.12)
Ten udział ma zostać zwiększony w nadchodzącym roku przy pomocy szeregu
zaplanowanych imprez. 21 stycznia Rada Wschodnia Niemieckiej Gospodarki
będzie polecać niemieckim przedsiębiorcom inwestowanie w rosyjskich
sektorach żywnościowym i rolniczym. W lutym odbędzie się w St Petersburgu
niemiecko-rosyjska konferencja poświęcona renowacji budynków mieszkalnych i
komunalnego zaopatrzenia oraz usuwania odpadów. W jej trakcie niemieccy
przedsiębiorcy będą mieli okazję spotkać się bezpośrednio z potencjalnymi
zleceniodawcami. Podczas międzynarodowych targów przemysłu w Hanowerze
(kwiecień 2005) Rosja wystąpi jako główny partner handlowy. Jesienią tego
roku szczyt energetyczny wiodących koncernów obu krajów ma otworzyć nowe
perspektywy niemiecko-rosyjskiego ,,strategicznego-partnerstwa".13)
1) Ausbau der deutsch-russischen Beziehungen auf allen Gebieten vereinbart;
www.bundesregierung.de 21.12.2004. Stolpe fuer Intensivierung von
deutsch-russischen Verkehrs-, Bau- und Wirtschaftskooperationen;
www.bmvbw.de 21.12.2004
2) Siemens erhaelt milliardenschweres Zugprojekt aus Russland; Reuters
21.12.2004
3) Siemens hofft auf den Russen-ICE; Spiegel online 03.12.2004
4) Fraport will den Flughafen von Moskau managen; Die Welt 31.12.2004
5) VW will Autos bei Moskau montieren; Spiegel online 17.12.2004
6) Daimler steht vor Sprung nach Russland, Handelsblatt 01.11.2004
7) Russland zieht Handelshaeuser magisch an; Handelsblatt 13.07.2004. Zobacz
także:
Nastrój poszukiwacza złota
8) Rewe startet mit Billa in Russland; www.networld.at 09.07.2004
9) C&A eroeffnet erste Filiale in Russland; Handelsblatt 02.12.2004
10) Deutsche Mittelstaendler wagen den Sprung in Russlands Boomregion;
Frankfurter Rundschau 11.11.2004
11) Den Grundstein legen fuer ein dauerhaftes Russland-Engagement;
www.diht.de 15.07.2004
12) Vertiefung der Wirtschaftskooperation; Russian Information Agency
Novosti 19.12.2004
13) Zobacz także:
Rzeczywiście oś
powrót
Copyright © Fundacja Pomocy Antyk |